Novinky
Cyklistické potreby -náš druhý web.

www.dragbicykle.sk je náš druhý web v ktorom predávame výrobky značiek Campagnolo,Shimano,Drag, Schwalbe,Olmo a iné. Ponuka je pestra a ponuky výhodné. Nakúpte si potrebné vybavenie a bicykle. Kliknite sem: https://www.dragbicykle.sk/

viac
K suchým oblekom Waterproof podoblek za polovicu!

Kúp si teraz suchý oblek s výhodným setom! Oblek a k nemu podoblek za polovičnú cenu. Pozri si novinky v sortimente suchých oblekov a podoblekov.  Typy podoblekov WarmTec 200g alebo WarmTec HD 300g

viac
Potrebujete radu alebo informácie?

Zavolajte-napíšte. Sme tu pre Vás, v prípade nejasností , alebo rady s veľkosťou,druhom tovaru alebo služby.  

viac
Výrobcovia / značky
Novinky a akcie e-mailom
Chcete od nás dostávať novinky priamo na váš e-mail?
Najpredávanejšie

Zašlite Mail na vstup do sekcie

Úvod Články o potápaní
Odomknutie člankov o potápaní
antiSpam [nový kód]

 

Pre priazdnivcov potápania sme urobili sekciu článkov a vzdelávacích postupov. Donedávna sme tieto informácie dávali zadarmo . Po zlých skúsernostiach a kopírovaní našich informácii sme sa rozohodoli, že tieto informácie dáme iba takým záujemcom,ktorý budú rešpektovať duševné vlastníctvo našej firmy. Musíte súhlasiť s našimi podmienkami pre udelenie prístupu a dodržiavanie našich smerníc-pošlem mailom. Naše informácie sa dostali do nesprávnych rúk a vytvorili tak knihy a naše obsahy sa uverejnili tiež v článkoch na celom svete, bez predošlej dohody a úhrady. Teraz sme ošetrili naše texty šifrovaním a heslom a keď zistíme porušenie z Vašej strany vyvodíme finančné postihy a súd. Riešenie je neúprostné lebo to poškodzuje firemné záujmy a máme ušlý zisk. Tým, že získate informácie sa posúvate v rebríčku hore, ale nie je to zadarmo. Práca a nazbierané vedomosti nie sú zadarmo. Musíme sa stále učiť a hlane vediet, to čo je vo svete nové aj vediet vedomosti uplatniť. Preto tieto odborné članky už nebudú zadarmo!Toľko úsila a spolupráce s mnohými inými školami a inštitúciami stojí dosť  času aj eur. Preto, ak si myslíte, že nás oklamete prídeme na to. Vracia sa nám to, posledný rok dosť intenzívne. Niektoré firmy nás priamo na to upozornili a pomohli vymôcť peniaze z nekalého obchodovania s informáciami.

Napíšte ak chcete vidieť naše články. Pošlem vám cenu kza ktorú články predávame!

 

 

Od profesionála môžete dostať odpovede, ktoré potrebujete, ale Vy, potrebujete nielen to. Potrebujete, aby sa Vám niekto osobne venoval a rozumel tomu, čo robí. Musí to milovať a vedieť o danej problematike a tovare toľko, aby ste si vedeli urobiť úsudok, či to chcete alebo nie. Rozhodovanie je na Vás , za dobré rady sa vo svete platí a platí to aj tu, u nás zlá rada , zlý úsudok a zlý postup môže ,,Vás" stáť život- preto sme tu .

Aby sme Vám správne poradili , urobili kurz - ktorý podľa iných inštruktorov vôbec netreba - pri pivku si vysvetlia postupy a tu máš kartičku, si najlepší a najchytrejší , určite to poznáte takéto postupy sú na Slovensku bežná prax. V mojej škole potápania, to takto nechodí a nikdy sa nestane, aby som niekomu vydal certifikát takýmto spôsobom. Chceš žiť a mať s potápania radosť , zážitky , fotky tak si rozmysli, kde si urobíš kurz. 90% ludí, ktorí k nám zavítajú, sa pýtajú ihneď na cenu, nič iné nikoho nezaujíma, cena je pri kurze zanedbateľná a mala by byť vyššia, keď si predstavíte, akú mám zodpovednosť za vašu bezpečnosť a život.

 

Tu sa nehráme piškôrky ani kocky, tu ide o život, ktorí si vedšina zákazníkov vôbec neváži.

 

Správnym postupom, sa dá riziko pri potápaní dostať na ninimum, ale nehody sa stávajú. Nepočúvanie rád a postupov, Vám v neskorších iných podmienkach život nezachráni, ale dobrý a cielavedomý tréning a postupy môžu zachrániť život. Tým ,že dokončíte kurz cesta vzdelávania nekončí, treba ďalej rozvíjať vaše zručnosti a vedomosti. Cielom nie je vyrábať potápačov ,ale zákazníkov, ktorí chcú potápať a ďalej sa zlepšovať.

Firiem na Slovensku je neúrekom ,preto je zarážajúci počet, že vraj vyučených potápačov. Problémom je, ak ich dostanem do vody po takzvanom kurze. Problém nastáva už na brehu, keď si skladajú výstroj. Ak to vôbec vedia. Pýtajú sa ,ako to má byť zložené, ako sa to montuje a podobne. Čo si mám potom o takýchto certifikovaných žiakoch myslieť a čo o práci inštruktora- to sa ani nedá povedať, že niečo učil alebo sa snažil .

Ďalším problémom, terajšej doby je presviečanie o postupoch dovezených s USA,Poľska alebo iného štátu systému, ktorý vymazáva správne postupy a nahrádza ich týmovou spoluprácou, ktorá pod vodou znamená chaos a nebezpečie, pre tých čo sa daného výcviku zúčastňujú, alebo pre žiaka ktorý ma iný výcvik.

Tým vznikajú veľké problémy pri riešení krízových situáciách alebo postupoch pri záchrane. Najviac žiakov v škole nepočúva , bavísa s kolegom, nečíta si knihu ktorú dostane, nepotrebuje žiadne informácie , nepýta sa, nezaujíma. to je dnešná doba krásne obrázky byť, hrdinom dňa a už vôbec nič.

Takýmto spôsobom sa nedožijete ani 5 ponorov po kurze potápania, ak vám niekto s tých dobre vyučených žiakov nepomôže. Uvedomte si, že ste v inom prostredí, ktoré nie je na náš živoť prispôsobené a že ste vdanom prostredí iba na návšteve. Ak máte chuť urobiť niečo správne tak sa prihláste u nás na kurz-či už začiatočnícky alebo opakovacie a zdokonalovacie kurzy.

 

Potápajte opatrne a bezpečne

Potápanie s dýchacími prístrojmi prináša so sebou okrem krásnych zážitkov  i množstvo rizík. Už samotné správne natlakovanie fliaš a manipulácia s nimi, vyžaduje určité skúsenosti. Ďalšie riziko so sebou prináša pobyt vo vode, ktorý si okrem plaveckých zručností vyžaduje napríklad aj schopnosť nespanikáriť, keď sa potápačovi z rôznych príčin stiahne maska z tváre, alebo príde k technickej závade na dýchacom prístroji a podobne. Iným veľmi podstatným faktorom je dodržiavanie dekompresných zastávok, správneho času vynorenia sa – tých faktorov, ktoré treba ovládať je veľmi veľa.

Rýchlokurzy potápania v rôznych letoviskách – hoci aj s vyškolenými profesionálmi sa iste môžu podpísať na príčinách mnohých nešťastí a v mnohých prípadoch by sa im aj dalo predchádzať. Potápanie je tiež súčasťou práce mnohých výskumníkov v najrôznejších vedných odboroch, ktorí občas tiež nemajú na kvalitnú prípravu dostatok času.

Záujemca o krásne podmorské zážitky – ktorí nemá dosť skúseností, ale iba odvahu nic netušiaceho – dať pozor, na čo má pamätať a čoho by sa mal vystríhať?

Rekreačné potápanie s dýchacím prístrojom je úžasnou voľnočasovou aktivitou – ľudský jedinec sa dokáže ponoriť do vodného prostredia, mora alebo sladkovodného jazera či rieky. A navyše v tomto prostredí zotrvať, v relatívnom bezpečí prebývať po niekoľko desiatok minút. No napokon sa človeku prichodí opäť vynoriť na hladinu, bez ohrozenia zdravia či života. A tu niekde začína každý jeden „potápačský“ príbeh...

Technika, psychika, zdravie...
Veľmi zjednodušene možno povedať, že na to, aby človek pod vodou prežil bez ujmy na zdraví, je potrebné zadosťučiniť akémusi symbolickému „trojuholníku bezpečného potápania“, vrcholy ktorého tvoria tieto priam kategorické imperatívy:
  • Dobrý zdravotný stav potápača a zodpovedajúci (zodpovedný) potápačský výcvik;
  • Používanie kvalitnej potápačskej techniky a dobrá znalosť jej funkcie či ovládania;
  • Poznanie daného vodného prostredia, v ktorom sa má uskutočniť ponor.

 

Dobrý zdravotný stav potápača je zásadnou podmienkou bezpečného prežitia pod vodou. Existuje celý rad akútnych ochorení či chronických porúch zdravotného stavu, ktoré záujemcu o potápanie dočasne alebo trvalo pre túto činnosť diskvalifikujú. Je to pochopiteľné: potápanie ako pobyt človeka v pretlaku pod vodou kladie na jeho organizmus osobitné nároky. Potápač musí dokázať zvládnuť pobyt pod vodou pri optimálnom zachovaní všetkých funkcií fyzických, psychických aj zmyslových. Potápač musí byť schopný priebežného vyrovnávania zmien tlaku v tele, jeho organizmus sa musí vedieť vysporiadať s problémami dekompresie pri výstupe z hĺbky, počas pobytu pod vodou si potápač musí zachovať dostatočnú psychickú bdelosť a rozvahu, nesmie podliehať skratovým či až panickým riešeniam krízových situácií pod vodou, ak sa takéto vyskytnú. O zdravotnej spôsobilosti k potápaniu by mal rozhodnúť športový alebo iný lekár, dobre orientovaný v medicínskej problematike potápania. Z aspektu hodnotenia zdravotnej spôsobilosti jedinca pre potápanie nie je teda na mieste jeho vlastné rozhodnutie typu „chcem a teda budem (sa potápať)“. Azda čitatelia týchto riadkov sami vnímajú nezodpovednosť takéhoto postoja voči sebe samému. Absolvovanie náležitých lekárskych vyšetrení a ich objektívne posúdenie lekárom pred začatím potápačského výcviku a opakovane aj v priebehu rokov potápačskej praxe je teda postupom nevyhnutným a jedine správnym že

Jednorazový tréning nestačí

Potápačský výcvik je osobitnou kapitolou prípravy jedinca na ďalšiu potápačskú prax. Po 30 rokoch vlastnej praxe inštruktora potápania musím konštatovať, že potápačský výcvik orientovaný na „naučenie sa potápaniu“ pokladám za nedostatočný. Princípom a podstatou dobrého potápačského výcviku musí byť príprava jedinca na prežitie pod vodou, vrátane nácviku rôznych tiesňových až vyslovene kritických situácií, v ktorých si dobre pripravený potápač musí obvykle poradiť sám.

Z uvedeného vyplýva, že kvalitný potápačský výcvik nemožno zodpovedne absolvovať v hotelovom bazéne s teplou vodou, dobrou viditeľnosťou a pevným dnom pod nohami – pokiaľ možno za jeden až dva dni pobytu na dovolenke pri mori.

Tu sa možno naučiť len dýchať z prístroja pod vodou, pričom takto „vyškolený“ potápač je vysoko rizikový... pre seba aj pre iných. Isteže, existuje tiež opačný prístup k potápačskému výcviku. Reprezentovaný je inštruktorom typu „macho“ s vysoko nastavenou hodnotou vlastného ega, ktorý vedie výcvik v intenciách prípravy americkej námornej pechoty. Na konci takéhoto „výcviku“ zostane skupina deprimovaných, nepochopených, vyčerpaných a znechutených jedincov, ktorí sa potápať v živote nebudú... Vždy tvrdím, že s učiteľom potápania sa treba spoznať už na suchu, zo suchozemskej komunikácie je potrebné odhadnúť mieru jeho schopností nielen sa potápať, ale vôbec učiť potápanie iných, mieru jeho empatie, vcítenia sa a porozumenia problémom, ktoré individuálne u účastníkov potápačského kurzu s určitosťou vzniknú.

Tvrdím tiež, po osobných skúsenostiach, že výučba potápania je „tvrdá rehoľa“, pričom sa v osobnosti inštruktora potápania musí tiahnuť neviditeľná Ariadnina nitka citu a porozumenia nielen životnému prostrediu pod vodou, no aj pochopenia problémov tých, ktorí na dvere úžasného vodného živlu zatiaľ iba nesmelo klopú. Vodný svet nás príjme vtedy, keď do neho budeme vstupovať s pokorou, vedomí si svojich suchozemských nedostatkov a slabostí, avšak vyzbrojení dobrými vedomosťami a praktickými znalosťami, ktoré nám odovzdal človek, ktorého sme si ako sprievodcu na tejto ceste sami vybrali – dobrý učiteľ či učiteľka potápania.

Vtedy bude naše potápanie postupne čoraz bezpečnejšie, pod vodou sa nám začnú otvárať oči a dostane sa nám veľkého poznania – nielen sveta pod vodou, ale aj seba samých.

A pamätajme: adrenalín pod vodu nepatrí!



Freediving voľné potápanie


Úskalia tohto športu a riziká



Dala by sa položiť otázka - že až kam sa dá zájsť vo Freedivingu... V minulosti sa hĺbky 50m , 100m zdali nedosiahnuteľné a predsa - nedávno bola dosiahnutá hĺbka 253m na nádych! A v statickej apnoe čas 11,35min! Pri tak dlhom apnoe čase by bola väčšina ľudí mŕtva. Ťažko povedať že až kam sa dajú posúvať dosiahnuté hĺbky a apnoe časy... Ale už teraz sú dosiahnuté výsledky za hranicou chápania...

 

Teraz trochu Freediving histórie. Asi najznámejší priekopníci Freedivingu sú Talian Enzo Maiorca ten v roku 1962 dosiahol hĺbku 50m a Francúz Jacques Mayol ktorý v roku 1976 pokoril magickú hĺbku 100m! Rivalita týchto dvoch freediverov sa stala námetom pre kultový film o Freedivingu Magická hlbočina Už v rokoch keď chcel a nakoniec aj úspešne pokoril Jacques Mayol magických 100m lekári a ďalší vedci tvrdili že to nie je možné, že ho to zabije. Odvtedy táto hranica už bola veľakrát prekonaná. Rakúšan Herbert Nitsch dosiahol hĺbku 253m Mayola teda prekonal o 153m!!! ★Freediving by sa dal rozdeliť do niekoľkých výkonostných tried: 1. Potápanie na nádych do malých hĺbok 5-15m , apnoe časy 1-3min ( sem patrí väčšina rekreačných potápačov " freediverov") Táto kategória predstavuje minimálnu fyzickú záťaž a riziko. Ale aj v tejto "kategórii" sa odporúča ovládať aspoň základy fyziológie nádychového potápania, mať dobrú kondíciu a dobré plavecké schopnosti, rovnako ovládať prvú pomoc pre prípad nehody. 2. Potápanie na nádych do stredných hĺbok 20 -50m Táto kategória už vyžaduje väčší tréning a adaptáciu na prostredie pod vodou. Rovnako aj riziko rôznych zdravotných problémov a nehôd sa zvyšuje ( pri týchto hĺbkach už pripadá do úvahu DCS, Dusíková narkóza) rovnako riziko blackoutu je už oveľa vyššie 3. Potápanie na nádych do veľkých hĺbok 60-100m a viac Toto potápanie je veľmi náročné po všetkých stránkach. Od freedivera vyžaduje náročný dlhodobý tréning ktorý je zameraný na fyzickú a psychickú prípravu, dokonalú adaptáciu na prostredie pod vodou. Táto kategória kladie na telo freedivera extrémnu záťaž. Riziko zdravotných problémov, nehôd je veľmi vysoké. Táto kategória je extrémne riziková.

 

 Freediving vybavenie

 

 Používajú sa masky s malým vnútorným objemom , dlhé plutvy , snorchle bez výdychového ventilu, špeciálne Freediving obleky( ktoré si väčšinou dávajú freediveri robiť na mieru) , špeci freediving opasok , ďalej na fotke môžete vidieť záťažový "obojok" , povrchovú bóju ktorá zároveň slúži aj ako "odkladacíe" miesto a bezpečnostný úväzok s ktorým je freediver prepojený so zostupovým/výstupovým lanom , rovnako tu môžete vidieť monoplutvu ktorú používa pomerne veľa freediverov.

 

Určite si poviete ako môžu freediveri dosahovať také časy a hĺbky - keď bežný človek často ledva zadrží dych na 1min. Freediveri využívajú diving reflex ktorý má každý človek len oni ho rozvíjajú. Diving reflex by sa dal zhrnúť do niekoľkých bodov: 1. Bradykardie = spomalenie srdcového rytmu 2. Presunutie krvi z periférie k životne dôležitým orgánom ( mozog, srdce, pľúca) 3. Periférnej vazokonstrikcie -presun krvi hlavne do pľúc 4. Pľúcno- cievne naplnenie plazmou ako prevencia atelektázy ( kolapsu) pľúc so zvyšujúcim sa okolitým tlakom 5. Zmnoženie červených krviniek ( dlhodobý efekt) za účelom lepšieho okysličenia tkanív 6. Mentálnej adaptácie. Samozrejme že to nie je len o Diving reflexe ale aj náročnom tréningu nie len vo vode ale aj na suchu , freediveri používajú rôzne cvičenia z jógy + ďalšie mentálne cvičenia rovnako mnohí majú diétny režim. Freediveri hlavne na súťažiach robia " pakovanie pľúc. Jedná sa o silové vtlačenie vzduchu z úst jazykom do dýchacích ciest/pľúc tesne pred zanorením. Tento manéver môže zvýšiť kapacitu pľúc až o 2l Tento manéver je ale veľmi nebezpečný a hrozí hemoragický edém pľúc, pretlaková barotrauma pľúc a následne vzduchová embólia + ešte môže nastať cirkulačná synkopa ešte pred zanorením. Veľmi často sa u freediverov vyskytuje SAMBA čo je slengový výraz pre narušenie až úplnú stratu pohybovej kontroly ktorá je podmienená hypoxiou CNS ( častý výskyt hlavne pri Statickej apnoe kde FD dosahujú extrémne apnoe časy) Ďalej sa často vyskytuje Shallow water Blackout = strata vedomia ku ktorej hlavne dochádza pri návrate k hladine v relatívne malej hĺbke cca 20-10m pod hladinou. Vyšší tlak vo väčšej hĺbke spôsobuje , že kyslík sa v tele spotrebováva efektívnejšie - pri výstupe sa objem vzduchu vracia do pôvodného stavu , pričom obsahuje podstatne menej kyslíka čo na zachovanie vedomia už často nestačí. Blackout spôsobuje aj hyperventilácia kde v dôsledku usilovného, rýchleho a hlbokého dýchania dochádza k zníženiu CO2 pod normálnu hladinu - keď nastane stav zvaný hypokapnia . Hladina CO2 totiž vyvoláva v tele určitý impulz na dýchanie / nadýchnutie . Pokiaľ je táto hladina znížená dochádza k oneskorenému podnetu na nádych. V dôsledku toho sa môže hladina kyslíka v krvi znížiť natoľko že nasleduje bezvedomie . Tento Blackout sa tiež často vyskytuje pri Statickej apnoe kde sa FD snažia vydržať čo najdlhšie a "impulzy" na nádych vedia ovládať a vôľou prekonať ale niekedy to prešvihnú a nastane Blackout teda strata vedomia - tento stav nastáva rýchlo a bez varovania! Z tohto dôvodu majú pri tréningu ale aj súťažiach pri sebe safety divera ktorý na nich dohliada a majú dohodnuté kontrolné signály . Ak nastane Blackout a freediver je rýchlo vytiahnut.na hladinu tak zvyčajne rýchlo príde k návratu vedomia (stačí fuknúť do tváre , občas treba pár umelých vdychov - tieto podnety zvyčajne stačia na reštart dýchania) Horšie je ak FD zostane pod vodou/tvárou dole bez pomoci kde následne hrozí utopenie . Hlavne z dôvodu Samby a Blackoutu by nemali FD potápať sami a ich doprovod/ dozor by mal ovládať prvú pomoc ktorá má pri Freedivingu určité špecifiká.U potápačov dochádza pri Blackoute k laryngospazmu čo je reflexný obranný mechanizmus , ktorý zabraňuje utopeniu . Laryngospazmus môže trvať 30 sec ale aj 2min z tohto dôvodu musí byť FD čo najrýchlejšie vytiahnut.von (hlavne tvarová časť) lebo ak laryngospazmus povolí a FD je stále pod vodou nastane topenie. Laryngospazmus povolí ak telo vyčerpalo všetok kyslík , po 2. Ak je bezvedomie ( hypoxia) už tak hlboká , že autonómny nervový systém prestane fungovať po 3. Nejaký silný vonkajší podnet signalizuje , že dýchanie je už bezpečné.

 

Nedávno sme tu mali príspevok o úmrtí Českého Freedivera počas tréningu na bazéne . Následne sa niekoľko ľudí pýtalo čo sa stalo alebo prečo sa to stalo. Tak si teda dáme niake základné informácie o Freedivingu - kde následne nájdeme odpoveď na to čo sa stalo a prečo . Čo je to vlastne Freediving? Freediving = potápanie na nádych. Poslednej dobe sa teší veľkej popularite - na rekreačnej a aj súťažnej úrovni kde padajú až neuveriteľné rekordy. Svetový freediveri dosahujú neskutočné časy a hĺbky. Napr.v disciplíne Statická apnoe bol mužský rekord 11,35 min a pri hĺbkovej disciplíne No Limit sa jednalo o hĺbku 253m !!! Len tak na porovnanie ak je mozog bežného človeka bez kyslíka cca 5 min dochádza k jeho nezvratnému poškodeniu. Súťažný Freediving má niekoľko disciplín: Bazénové disciplíny a to: Statická apnoe ( potápač v polohe ležmo tvárou dole bez pohybu sa snaží vydržať čo najdlhšie po jedinom nádychu) / Dynamická apnoe s plutvami alebo bez nich ( po jedinom nádychu treba zaplávať pod vodou čo najdlhšiu vzdialenosť) Potom sú hĺbkové disciplíny: Free immersion ( potápač rúčkuje po lane do hĺbky a späť pri tejto disciplíne nepoužíva plutvy) / Ďalšia je Konštantná váha bez plutiev ( freediver na dosiahnutie max. hĺbky používa plavecký štýl prsia) / Konštantná váha s plutvami ( freediver na dosiahnutie max. hĺbky používa len silu nôh na ktorých má freedivingové plutvy alebo monoplutvu ) / Variabilná záťaž ( Na dosiahnutie max. hĺbky freediver používa zariadenie nazývané Sled upevnené na zostupové lano. Po dosiahnutí max .hĺbky freediver vystupuje k hladine vlastnými silami. Buď rúčkuje po lane alebo používa plutvy / A posledná disciplína je No Limits ( zostup prebieha rovnako ako u variabilnej váhy pomocou "sledu" ale k hladine je freediver vytiahnutí pomocou balóna ktorý nafúkne v hĺbke z malej fľaše. Táto disciplína je najnebezpečnejšia rovnako je technicky, organizačne a finančne veľmi náročná. 




Copyright 2018 - 2020 © globdive